Roel Versteilen


Project Manager

    Heb je nog vragen?

    Bel ons op
    077 302 0028

    Of laat je gegevens achter zodat wij contact kunnen opnemen

    Strengere regels voor online verkopers

    Sinds 28 mei 2022 gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn. Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk informeren voor welke zaken het platform verantwoordelijk is en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform, dat meldt Autoriteit Consument & Markt (ACM) op hun website. De ACM gaat toezicht houden op deze regels.

    De belangrijkste wijzigingen op een rijtje

    Online reviews moeten echt zijn

    Bedrijven die gebruik maken van beoordelingen van consumenten, zoals online reviews, moeten:

    • Maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat de beoordelingen de echte ervaring van consumenten weergeven die het product ook daadwerkelijk hebben gebruikt of gekocht;
    • Consumenten informeren over deze maatregelen;
    • Consumenten informeren over hoe zij met de beoordelingen omgaan. Denk o.a. aan de herkomst van reviews, de omgang met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt, en of er sprake was van een beloning.

    Het (laten) plaatsen van valse beoordelingen en aanbevelingen van consumenten, zowel in de vorm van reviews, likes, views of volgers, is onder alle omstandigheden verboden.

    Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

    Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

    Informatieverplichtingen online marktplaatsen of platformen

    Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt. Ook moet voor de aankoop duidelijk zijn waarvoor de consument terecht kan bij de verkoper en waarvoor hij bij de marktplaats terecht kan (denk aan het recht op een goed product of het herroepingsrecht). Deze informatie moet op een toegankelijke plek op een begrijpelijke manier worden aangeboden.

    Ook bescherming als je betaalt met je gegevens

    Als je een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor je niet met geld maar met je persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.

    Verbod op geautomatiseerde aankoop tickets

    Het geautomatiseerd aankopen van grote hoeveelheden tickets voor concerten of evenementen tegelijkertijd – bijvoorbeeld via ‘bots’- om ingestelde limieten te omzeilen is verboden.

    Van-voor prijzen

    Ook de regels voor het adverteren met kortingen gaan veranderen, maar deze aanpassing van de wet is nog niet afgerond. De inwerkingtreding wordt later dit jaar verwacht. Tot die tijd gelden de bestaande regels nog.

    Meer informatie

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft online een checklist samengesteld met daarin zaken waarop jij als webshopeigenaar moet letten.

    Heb je vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.