Vedran Bartolcic


Designer

    Heb je nog vragen?

    Bel ons op
    077 302 0028

    Of laat je gegevens achter zodat wij contact kunnen opnemen

    De kracht van aanraking

    Tegenwoordig zijn knoppen (vaak wordt de engelse term ‘buttons’ gebruikt) niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Designteams worstelen met kleuren, de staat, labels en afgeronde hoeken. Doordachte knoppen helpen bij het navigeren, stimuleren de conversie en verbeteren de gebruikerservaring. Knoppen zijn de lievelingen van de ontwerpwereld, maar dat was niet altijd zo.

    Geschiedenis
    Vóór de knoppen leefden we in een tijdperk van hendels. Met hendels konden we zien hoe één beweging (aan de hendel trekken) een soortgelijke mechanische beweging veroorzaakte, en dit konden we volgen tot het eindresultaat. Met de komst van het knoppentijdperk werd beweging abstract. Voor het eerst in de menselijke geschiedenis kon de eerste beweging (het indrukken van een knop) zorgen voor resultaten die volledig van elkaar verschilden. Dit was een verschuiving in de manier waarop mensen knoppen waarnamen en werden nu geassocieerd met één ding: gebruiksgemak. Van de jaren 1890 tot de jaren 50 werden knoppen op de markt gebracht als een manier om het leven gemakkelijker, sneller en handiger te maken en we zien dit vaak terug in advertenties voor consumptiegoederen uit die periode.

    “You press the button, we do the rest” — Kodak-camera’s werden aan de man gebracht met een pakkende en directe slogan.

    Daarna werden knoppenpanelen gebruikt om zeer complexe machines en geautomatiseerde systemen te besturen en groeide het besef dat interactie met knoppen speciale training vereiste en erg ingewikkeld was. In de populaire cultuur werden knoppen zelfs afgeschilderd als overdreven verwarrend.

    Toen de jaren zeventig aanbraken, werden de eerste thuis spelcomputers geïntroduceerd met eenvoudige, op knoppen gebaseerde controllers. Knoppen werden vanaf nu geassocieerd met spelen.
    In de jaren 80 verschenen er virtuele knoppen in computerinterfaces. Deze knoppen moesten nog worden bestuurd door een fysieke knop (de computermuis), en softwarebedrijven deden veel moeite om uit te leggen hoe gebruikers ermee moesten omgaan.
    Met de dotcom-boom van de jaren negentig maakten we kennis met een nieuwe vorm van knoppen: de knoploze knop. Online kan elk grafisch element (tekst, pictogram, foto, enz.) een klikbare link worden. Rond dezelfde tijd en in de jaren 2000 werd touchscreen-technologie steeds geavanceerder. Met de release van de eerste iPhone in 2007 werden de oppervlakte-aanraakknoppen steeds sneller mainstream.
    Tegenwoordig zien we een grote mix, fysieke knoppen zijn er in overvloed en aanraakknoppen zijn populairder dan ooit. Knoploze interactiviteit breidt zich ook meer uit, denk aan de opmars van stembediening.

    Eenvoud is het doel van knopontwerp
    We ervaren de knop als iets simpels en handigs en proberen deze zo vaak mogelijk toe te passen. Van een enkele knop wordt een rij knoppen, dat een paneel met knoppen wordt, naar een scherm met oneindig aanklikbare opties. De kracht van de knop altijd zijn eenvoud is geweest en dat zal altijd ook zo blijven.

    Ben je benieuwd wat AppComm voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op!